lauantai 22. syyskuuta 2012

Yhdeksän

 Aluksi heitä oli vain kolme, Lauri, iso-tätini Hanna ja pieni Greta Liisa.
 
muutaman vuoden kuluttua heitä oli jo yhdeksän.
 
Joskus isäni ja äitini laskivat serkkujensa määrää - niitä oli yhteensä monta kymmentä.
 
Isälläni oli jo äitinsä puolelta 34 serkkua.    
 Tädeistä Tyynellä, Impillä ja Hannalla oli seitsemän lasta.
Sedistä  Onnilla oli kuusi, Uunolla kaksi,
Arvolla kolme ja Antilla kaksi lasta.
Sitten oli vielä isän puolen serkut....
 
Monellako lapsella nykyään on edes yhdeksää serkkua?
 
Lisää yhdeksäisiä täällä
 


14 kommenttia:

  1. Tyttöjä kaikki, vai onko välistä kuollut poikalapsia? Tosin noista pienistähän ei voi tietää, ennenvanhaan puettiin poikiakin mekkoon, kun se on kätevä lapsenvaate...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki tyttöjä - seitsemän siskosta. Yhteensä tyttöjä syntyi kahdeksan , yksi kuoli pienenä.
      Mekkoa saivat pojatkin käyttää, isällänikin on ensimmäisessä valokuvassaan mekko päällä.

      Poista
  2. Minulla oli vain kaksi tätiä ja yksi setä, mutta serkkuja 13. Niistäkin moni jo edesmennyt. Tuntuu, että ennen suvut olivat suurempia ja tiiviimpiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on 25 serkkua ja aika vähän pidetään yhteyttä, joidenkin kanssa facebookin kautta vähän viestitellään. Suvut olivat ennen suurempia, perheissä lapsia oli paljon ja ihmiset eivät muuttaneet paikkakunnalta toiselle. Koko suku saattoi asua samassa kylässä.

      Poista
  3. Minulla ei ole sisaruksia, mutta serkkuja senkin edestä. Ei sentään ihan kymmeniä, mutta kuitenkin. Laskin pikaisesti, että 20, joista elossa vielä 16.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon serkkuja on sinullakin. Minulle serkut olivat tärkeitä lapsuudessa, jotenkin vain yhteydet ovat hiipuneet.

      Poista
  4. Hieno numerokuvaus !
    Minulla on tosi pieni suku, josta enemmän kuin puolet asuu ulkomailla (14), ja Espoossa loput (9).
    Pari serkkua on, vaan en tunne heitä.

    Tuommoinen suku kuin sinulla, on rikkaus, josta voin vain haaveilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika suurelta se näyttää, mutta läheisiä sukulaisia on kuitenkin aika vähän.

      Poista
  5. Laskin, että omilla lapsillani on 49 serkkua. Todennäköisesti reaaliaikainen luku on yli 50, laskuissa on hankala pysyä mukana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tilasto on päivitetty tammikuussa, niin luultavasti serkkujen lukumäärä on jo selvästi yli 50. Serkkutaulu peittäisi nyt jo koko seinän :)

      Poista
  6. Minulla on - samasta perheestä vielä. Oikein mukava Ysi.

    VastaaPoista
  7. Niinpä, kuinka moni tuntee serkkunsa? Minä tunnen, mutta sen eteen on tehtävä töitä. Veri ei velvoita, mutta halu pitää yhteyttä kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, kun haluat ja jaksat pitää yhteyttä serkkuihisi. Minä olen huonosti hoitanut sen asian :(

      Poista